ALGEMENE TANDHEELKUNDE

PERIODIEKE CONTROLE

Wij adviseren 2x per jaar de tandarts te bezoeken voor een halfjaarlijkse controle. Tijdens dit bezoek wordt uw gebit gecontroleerd op aanwezigheid van gaatjes, tandsteen, tandvleesproblemen, lekkende oude vullingen en mogelijk aanwezige ontstekingen.
Wij adviseren elke 2 jaar röntgenfoto’s (bite-wings) te maken. Hierdoor hebben wij een goed beeld van de tanden, aanwezige vullingen, kronen/bruggen, uw kaakbot (parodontium) en ontstekingen. Zo zijn wij tijdig bij het ontdekken van problemen en kunnen wij dat tijdig oplossen.

PREVENTIEVE TANDHEELKUNDE/MONDHYGIËNE

Wij richten ons op een gezond gebit en het liefst voorkomen van problemen. Helaas gaat niemand met plezier naar de tandarts en daarom willen wij het liefst problemen voorkomen. Om problemen te voorkomen en zo lang mogelijk behoud van het gebit is een goede mondhygiëne van heel groot belang.

Wij kunnen middels preventie u goed aansturen om problemen te voorkomen. Wij delen graag hoe u het beste uw tanden kan poetsen (handtandenborstel of elektrisch), gebruik van stokers, floss en/of ragers. Hoe u onder uw nieuwe brug reinigt of implantaten het beste schoonhoudt.

Tandsteen krijgen wij allemaal. Tandsteen is een laag verharde tandplaque. Dit kan ook langs de tandvlees randen gaan ophopen met irritatie (tandvlees ontsteking) als gevolg. Ook kan er aanslag op uw tanden zitten als gevolg van roken, thee of koffie. U zelf kan dat niet verwijderen met de tandenborstel of stoker. De tandarts of mondhygiëniste verwijdert dit tijdens een gebitsreiniging behandeling voor u.

VERSTANDSKIEZEN

De verstandskies (derde molaar, M3) breekt gemiddeld tussen het 18de en 24ste levensjaar door. Bij 25% van de mensen zijn 1 of meerdere verstandskiezen niet aangelegd. Tijdens de controle houden wij de verstandskiezen goed in de gaten.

Indien de verstandskiezen goed staan en goed schoongehouden kunnen worden, laten wij die zo staan.

Indien wij een gaatje in de verstandskies ontdekken en u de kies slecht kan schoonhouden, kunnen wij adviseren de verstandskies te laten trekken. Echter komen de verstandskiezen niet altijd goed door wegens: obstructie, te weinig ruimte in de mond of een verkeerde doorbraakrichting. Dit noemen wij impactie. Retentie betekent als de verstandskies wel kan doorbreken maar doet dat niet.
Ook kan hierdoor het tandvlees op de verstandskies gaan ontsteken door het niet goed kunnen schoonhouden en te veel retentie van bacteriën. Dit kan veel pijn veroorzaken en noemen wij pericoronitis.
Om deze reden kan de tandarts beslissen de verstandskies te laten verwijderen. Hiervoor maken wij een panorama röntgenfoto (OPT).

Aan de hand van de röntgenfoto beslist de tandarts of zij zelf de verstandskies zal trekken of als het door de kaakchirurg moet worden verwijderd. In het laatste geval krijgt u een verwijsbrief mee en kunt u zelf een afspraak bij de kaakchirurg inplannen. In de verwijsbrief staat alle benodigde informatie.

VULLINGEN

Gaatjes in uw tanden of kiezen worden veroorzaakt door bacteriën in tandplaque. Deze bacteriën zetten suikers en koolhydraten die u eet om in zuren. Deze zuren tasten het glazuur aan en zo ontstaat tandbederf (cariës), een gaatje.

Wij adviseren daarom goed uw tanden schoon te houden en niet te vaak suikers te gebruiken op een dag.

Indien wij een gaatje constateren of u dat zelf heeft geconstateerd. Zullen wij dit gaat schoonmaken (de aanwezige bacteriën verwijderen) en de kies/tand weer vullen met een witte vulling (composiet). Wij gebruiken of maken geen grijze vullingen (amalgaam) meer.
Het is belangrijk een gaatje zo snel mogelijk te behandelen. Indien het gaatje groter wordt, kan de zenuw van de tand aangetast worden door de bacteriën en kunt u pijn krijgen. Indien dit gebeurt zal een wortelkanaalbehandeling nodig zijn. Dat leest u hierna.

AMALGAAM VULLINGEN (zilver-grijze vullingen)

Amalgaam vullingen zijn de zilveren oude metalen vullingen. Deze zijn van onedele metalen gemaakt en worden om verschillende redenen al ruim 10 jaar niet meer gemaakt. Amalgaam bestaat uit 50% kwik, 22 – 32% zilver, 14% tin en soms 8% koper. Dit zijn onedele metalen en kunnen reacties met het lichaam aangaan. Onedele metalen corroderen ook. De vullingen zetten uit (expanderen) en zorgen vaak voor barsten in de kies. Dit kan pijn veroorzaken en als de barst in de wortel loopt, moet zelfs de kies worden uitgetrokken. Bij Viadent Tandartsen werken we absoluut niet met amalgaam en streven we om vooral de grote amalgaam vullingen te vervangen.