PARODONTOLOGIE

Gingivitis: ontstoken tandvlees

Ontstoken tandvlees (gingivitis) is vaak te herkennen als rood en gezwollen tandvlees. Het tandvlees bloedt snel bij aanraking, poetsen, flossen, stokers of reageren. Dit wordt veroorzaakt door ophoping van tandplaque vooral langs de tandvleesranden. Kortom verminderde/slechte mondhygiëne. Door de aanwezige bacteriën in de tandplaque, brengt het tandvlees een ontsteking opgang. Dit is te herkennen aan:
tandvlees is rood van kleur
Tandvlees is gezwollen
Tandvlees bloedt snel
Tandvlees is pijnlijk en geïrriteerd
Vieze smaak en/of geur in de mond

Gingivitis (ontstoken tandvlees) is redelijk makkelijk op te lossen. Wij plannen een afspraak voor u in bij de preventie-assistente of de tandarts/mondhygiëniste. Middels een gebitsreiniging verwijderen wij aanwezige tandplaque, tandsteen en verlagen zo het aantal bacteriën in de mond. Wij geven vaak ook een poetsinstructie en het meest effectieve is dagelijks reinigen tussen de tanden. Dit kan met flosdraad, stokers of ragers. Wij geven u ook heel graag instructies hoe u dit het beste kan gebruiken.

Parodontitis: ontsteking van het weefsel rondom de tand

Indien gingivitis niet geneest, zal dit zich ontwikkelen in parodontitis. Dit is een bacteriële infectie van het weefsel rondom de tand of kies. De bacteriën tasten het kaakbot ook aan met als gevolg verlies (los komen te staan) van de tanden en kiezen.
Bij elke controle voert de tandarts een DPSI (Dutch Periodontal Screening Index Score) uit. Hierbij wordt het tandvlees op bloeding, de aanhechting van het tandvlees aan de tand en het botniveau gecontroleerd. Zo kunnen wij indien u gevoelig bent voor het ontwikkelen van gingivitis of parodontitis dit in een vroeg stadium ontdekken.

Aan de hand van de ernst van de parodontitis wordt een behandelplan voor u gemaakt. Wij starten altijd met het maken van een parodontiumstatus. Dit is een status waarbij wij alle plekken waar u botverlies heeft noteren in een status. Vervolgens zal de mondhygieniste of de tandarts die plekken (het worteloppervlak) goed reinigen om al het tandsteen en aanwezige bacteriën te verwijderen. Dit kan onder lokale verdoving. Na 3 maanden doen wij weer een meting met een parodontiumstatus om de vooruitgang te kunnen waarnemen.
Uw inzet en motivatie spelen een heel belangrijke rol bij het behalen van goede resultaten.

Gezond                          Parodontitis