WORTELKANAALBEHANDELINGEN

Een wortelkanaalbehandeling of zenuwbehandeling is het grondig reinigen van het binnenste deel van de wortels van een kies/tand.

Als gevolg van tandbederf, een lekkende vulling, een diepe vulling uit het verleden, trauma, overbelasting van de tand/kies, zou de zenuw in de tand/kies door bacterie invasie of klap op de tand/kies kunnen gaan ontsteken. Hetzij ontsteking van de zenuw in de kies (pulpa) of ontsteking aan de wortelpunt (parodontitis apicalis).
Deze ontsteking kan gepaard gaan met de volgende symptomen:

Symptomen:
kloppende/zeurende pijn onderaan een kies/tand
Dikke wang (zwelling/abces)
Pijn bij koud en/of warme drank/eten
Bultje (fistel) in het tandvlees van de betreffende kies/tand

De ontsteking geneest alleen door het wegnemen van de bacteriën. Antibiotica of pijnstilling onderdrukken de ontsteking maar nemen deze niet weg. Hiervoor is een wortelkanaalbehandeling nodig.

De behandeling:
De wortelkanaalbehandeling wordt vaak in 1 of meerdere afspraken uitgevoerd. Dat hangt van de beschikbare tijd en de staat van de zenuw af. De duur en kosten van de behandeling is afhankelijk van het aantal kanalen dat een tand of kies heeft. Een voortand heeft gemiddeld 1 tot 2 kanalen. Een kies kan 2 tot 4 kanalen hebben. Joe meer kanalen hoe duurder de behandeling en hoe langer wij bezig zijn met het behandelen van uw kies.

Deze behandeling voeren wij pijnloos uit onder plaatselijke verdoving. Wij maken verschillende röntgenfoto’s om de anatomie en de ontsteking van de tand/kies te beoordelen.
Wij maken via de kies een entree naar het wortelkanaal en reinigen het kanaal van de wortels met Nikkel Titanium vijlen. De kanalen van de wortels worden goed gereinigd zodat alle bacteriën worden gedood en de ontsteking verwijderd wordt.
De kanalen worden tijdens de 2de afspraak gevuld met een wortelkanaalvulling (gutta percha) en de tand/kies wordt weer opgebouwd met wit vulmateriaal (composiet).

Indien er weinig van de tand/kies over is kunnen wij een stift in het wortelkanaal plaatsen en de tand/kies weer opbouwen. Dit heet een stiftopbouw (stifttand).

1 jaar na de wortelkanaalbehandeling maken wij een controle röntgenfoto. Daarna adviseren wij de tand/kies in de meeste gevallen van een onlay of kroon te voorzien.
Lees meer hieronder kronen en bruggen

Na de behandeling bent u geholpen van uw pijn, de kies/tand heeft u behouden en de kies/tand
functioneert hetzelfde als een gezonde tand/kies.